The Maratha community's demand for reservations in educational institutions and government positions has recently resurfaced in Maharashtra.
What is the Maratha Reservation Demand's History and Current Status?
History: The Marathas are a caste group that includes peasants and landowners, among other things, and accounts for about 33% of the state's population.
While the majority of Marathas speak Marathi, not all Marathi-speaking persons are Marathas.
They have historically been characterised as a 'warrior' caste with extensive land holdings.
However, due to causes such as land fragmentation, agrarian hardship, unemployment, and a lack of educational opportunities, many Marathas have experienced social and economic backwardness over the years. The rural economy continues to rely heavily on the community.
As a result, they have sought reservation in government jobs and educational institutions for members of the Socially and Educationally Backward Classes (SEBC).
The Current Status of the Maratha Reservation Demand:
In 2017, an 11-member commission led by retired Justice N G Gaikwad recommended that Marathas be granted Socially and Educationally Backward Class (SEBC) reservation.
In 2018, the Maharashtra Assembly passed a bill providing 16% reservation for Marathas.
2018: While upholding the reservation, the Bombay High Court stated that instead of 16%, it should be decreased to 12% in education and 13% in employment.
2020: The Supreme Court of India stays its implementation and refers the issue to the Chief Justice of India for consideration by a bigger court.
2021: The Supreme Court overturned the Maratha reservation in 2021, citing the 1992 50% cap on total reservations.
The 12% and 13% Maratha reservations (in education and jobs) raised the entire reservation ceiling to 64% and 65%, respectively.
In the Indira Sawhney judgement of 1992, the Supreme Court said unequivocally that 50% shall be the rule, and that only in rare and unusual circumstances for bringing people from far-flung and rural locations into the mainstream may the 50% rule be altered.
According to the Supreme Court, there were no "exceptional circumstances" or a "extraordinary situation" in Maharashtra that would allow the state government to exceed the limit.
Furthermore, the court held that the state had no ability to provide a community socially and economically backward status: only the president, according to the court, can change the central list of socially and economically backward classes. Only "suggestions" can be made by states.
The Bench unanimously supported the constitutional validity of the 102nd Constitution Amendment but disagreed on whether it limited states' ability to identify SEBCs.
A special reservation for the Maratha group, according to the Supreme Court, breaches Articles 14 (right to equality) and 21 (due process of law).
2022: Following the Supreme Court's upholding of the 10% quota for Economically Weaker Sections in November 2022, the state administration stated that until the matter of Maratha reservation is resolved, economically weaker members of the community can benefit from the EWS quota.
मराठा समाजाची शैक्षणिक संस्था आणि सरकारी पदांमध्ये आरक्षणाची मागणी नुकतीच महाराष्ट्रात पुन्हा जोर धरू लागली आहे. मराठा आरक्षण मागणीचा इतिहास आणि सद्यस्थिती काय आहे? इतिहास: मराठा हा एक जातसमूह आहे ज्यात इतर गोष्टींबरोबरच शेतकरी आणि जमीनमालकांचा समावेश आहे आणि राज्याच्या लोकसंख्येच्या सुमारे 33% हिस्सा आहे.
बहुसंख्य मराठे मराठी बोलत असले तरी सर्वच मराठी भाषिक मराठा नसतात. त्यांना ऐतिहासिकदृष्ट्या 'योद्धा' जात म्हणून ओळखले गेले आहे ज्यात विस्तृत जमीन आहे. तथापि, जमिनीचे तुकडे होणे, शेतीची अडचण, बेरोजगारी आणि शैक्षणिक संधींचा अभाव या कारणांमुळे अनेक मराठ्यांनी गेल्या काही वर्षांत सामाजिक आणि आर्थिक मागासलेपणाचा अनुभव घेतला आहे. ग्रामीण अर्थव्यवस्था समाजावर मोठ्या प्रमाणावर अवलंबून राहते.
परिणामी, त्यांनी सामाजिक आणि शैक्षणिकदृष्ट्या मागासवर्गीय (SEBC) सदस्यांसाठी सरकारी नोकऱ्या आणि शैक्षणिक संस्थांमध्ये आरक्षणाची मागणी केली आहे. मराठा आरक्षणाच्या मागणीची सद्यस्थिती:
2017 मध्ये, निवृत्त न्यायमूर्ती एन जी गायकवाड यांच्या नेतृत्वाखालील 11 सदस्यीय आयोगाने मराठ्यांना सामाजिक आणि शैक्षणिकदृष्ट्या मागासवर्गीय (SEBC) आरक्षण देण्याची शिफारस केली होती. 2018 मध्ये, महाराष्ट्र विधानसभेने मराठ्यांना 16% आरक्षण देणारे विधेयक मंजूर केले.
2018: आरक्षण कायम ठेवताना, मुंबई उच्च न्यायालयाने सांगितले की, ते 16% ऐवजी कमी करून ते शिक्षणात 12% आणि नोकरीत 13% करावे.
2020: भारताच्या सर्वोच्च न्यायालयाने त्याच्या अंमलबजावणीला स्थगिती दिली आणि मोठ्या न्यायालयाच्या विचारासाठी हा मुद्दा भारताच्या सरन्यायाधीशांकडे पाठवला.
2021: सर्वोच्च न्यायालयाने 2021 मध्ये मराठा आरक्षण रद्द केले, 1992 च्या एकूण आरक्षणावरील 50% मर्यादा उद्धृत केली. 12% आणि 13% मराठा आरक्षणाने (शिक्षण आणि नोकऱ्यांमध्ये) संपूर्ण आरक्षण मर्यादा अनुक्रमे 64% आणि 65% पर्यंत वाढवली. 1992 च्या इंदिरा साहनी निकालात, सुप्रीम कोर्टाने स्पष्टपणे सांगितले की 50% हा नियम असेल आणि केवळ दुर्मिळ आणि असामान्य परिस्थितीत दूरच्या आणि ग्रामीण भागातील लोकांना मुख्य प्रवाहात आणण्यासाठी 50% नियम बदलला जाऊ शकतो. सर्वोच्च न्यायालयाच्या म्हणण्यानुसार, महाराष्ट्रात कोणतीही "अपवादात्मक परिस्थिती" किंवा "असाधारण परिस्थिती" नव्हती ज्यामुळे राज्य सरकारला मर्यादा ओलांडता येईल. शिवाय, न्यायालयाने असे मानले की राज्यामध्ये समाजाला सामाजिक आणि आर्थिकदृष्ट्या मागासलेला दर्जा प्रदान करण्याची क्षमता नाही: केवळ अध्यक्ष, न्यायालयाच्या मते, सामाजिक आणि आर्थिकदृष्ट्या मागासलेल्या वर्गांची केंद्रीय यादी बदलू शकतात. राज्यांद्वारे केवळ "सूचना" केल्या जाऊ शकतात. खंडपीठाने 102 व्या घटनादुरुस्तीच्या घटनात्मक वैधतेचे एकमताने समर्थन केले परंतु SEBCs ओळखण्याची राज्यांची क्षमता मर्यादित आहे की नाही यावर असहमत. सर्वोच्च न्यायालयाच्या म्हणण्यानुसार मराठा समाजासाठी विशेष आरक्षण कलम 14 (समानतेचा अधिकार) आणि 21 (कायद्याची योग्य प्रक्रिया) भंग करते.
2022: सर्वोच्च न्यायालयाने नोव्हेंबर 2022 मध्ये आर्थिकदृष्ट्या दुर्बल घटकांसाठी 10% कोटा कायम ठेवल्यानंतर, राज्य प्रशासनाने सांगितले की जोपर्यंत मराठा आरक्षणाचा प्रश्न निकाली निघत नाही तोपर्यंत समाजातील आर्थिकदृष्ट्या कमकुवत सदस्य EWS कोट्याचा लाभ घेऊ शकतात.